Головна » «Юрій Шевельов як есеїст», Оксана Забужко

«Юрій Шевельов як есеїст», Оксана Забужко

 

 

 

 

Оксана Забужко про спілкування з Юрієм Шевельовим (мали мету – прокласти культурний міст між поколіннями), їх «епістолярний роман».

7 хв. – про масштабність мислителя (реалізований інтелектуал європейського формату, нарівні  Сартра, Фуко, Бурдьє);  специфічний інтелектуал – фахівець найвищого гатунку, заангажований  в творіння історії і перетворення світу навколо себе, сам є персонажем історії; з тих, що задають спосіб мислення культурним елітам на десятиліття вперед (формат Єжи Гедройца та Вацлава Гавела)

13.50 хв. – 872 позиції – неповна бібліографія

14.50 хв. – про травматичне зростання  (мав приховувати соціальне походження – з генеральської сім`ї), необхідність таїтись

18.15 хв. Есе «Четвертий Харків» – про нас сьогоднішніх: американська культура успіху – це радянський кар`єризм; тотальну атомізацію (ніхто нікому не вірить, смерть громадянського суспільства), втрату цінностей, цинізм.

19.40 хв. – про становий етос імперського служилого дворянства (Шнейдерів (батько) та Медерів (мати) – русифікованих німців), що полягав в безпорочній службі (честь, присяга, вірність сюзерену), який і успадкував Ю.В. Шевельов

26.30 хв. – про внесок вченого в мовознавство: розбив вщент імперську концепцію про існування спільної для східних слов`ян давньоруської мови; мови утворилися синтезом (аглютинацією) діалектів

29.30 хв. Монографії «Передісторія слов’янської мови. Історична фонологія загальнослов’янської мови» – це прорив в загальній лінгвістиці;

31.31 хв. Шевельов взяв 40 базових фонем української мови і простежив їх історію від VI століття н.е.: було 5 протодіалектів, з яких сформувалися 3 східнослов`янських мови; XVI століття – початок формування української мови зі злиття двох протодіалектів; полтавський діалект ліг в основу літературної української. Все це пояснює виключність козацького міфу і ключової епохи нашого формування.

34 хв. «Кожна мова – чортячо небезпечний свідок історії народу, котрий ту мову вживає» – цитата з памфлета Шевельова.

36.20 – був воїном і лицарем істини у багатьох галузях науки,  літератури, мистецтва

37.25 хв. – про вибір дитини з «3-го Харкова» 20-х років; в той час відбувся унікальний енергетичний вибух визвольних змагань (УНР – мала ліву ідеологію), що вилилось в потужний культурний феномен (бойчуківці, авангард)

44.50 хв. – життя в Україні майже весь час відбувалось в режимі відкритих дверей чи татарської навали

46.30 хв. – ніщо не минає безслідно; Юрій Шевельов вмів розгледіти ту культуру в розвитку, вмів відстежити сліди культури українського розстріляного відродження

  Через «код Лесі Українки» – до «України, яку ми втратили», Оксана Забужко

48 хв. – про домашнє виховання (німецькі і французькі дні в домі, домашні вчителі), мати забезпечила дітям все, крім уроків фортепіано й тенісу.

Мав розвинене естетичне чуття, опинився в осерді новаторської атмосфери і української культури на рівні світового класу (Курбас «Березіль», альманах «Вапліте», М.Хвильовий, архітектурний модерн 20-х рр. ,П.Тичина), а далі все українське отримало личку петлюрівського і було приречене Сталіним на знос.

55.30 хв. Цей час – точка морального вибору для Шевельова: виявив солідарність із гнаним та скривдженим; в паспорті вибрав написати «українець».

57.30 хв. – українську опанував в школі, мати допомогла в цьому (її улюблений вчитель в Петербургском Николаевском сиротском институте був Дмитро Яворницький)

58.20 хв. Сократичний тип навчання – навчительство живим прикладом від учителя до учня за логікою посвяти – це головна форма виживання культури.

Культура – не передача знань, це передача цінностей живим прикладом, опроміненням зрілої люблячої особистості.

 

2 година

 

Ідеології змінюються з часом, структурні цінності залишаються.

 

Книга Оксани Забужко – Юрія Шевельова «Вибране листування на тлі доби: 1992-2002» – історія дванадцяти перших років незалежності України, своєрідний літопис з коментарями.

2.09 хв. Культура пам`яті включає системну реєстрацію (в українців – вічна амнезія й безпам`ятство).

Про процес живого культуротворення.

5 хв. – в 90-х роках була спроба дерадянізувати Україну; про вісь історії і лінію переємства (і власне зобов`язання і вибір)

9 хв. – про шевельовську есеїстику, що має бути настільною книгою кожного освіченого українця, і не тільки українця

Три збірника, що Шевельов упорядкував за життя:

  1. «Не для дітей»
  2. «Друга черга»
  3. «Третя сторожа»

Про статтю історика та мислителя Івана Лисяка-Рудницького «В обороні інтелекту» – пояснює і пов`язує всі біди української історії з тим, що не встигли перейти через школу схоластики (в європейських університетах вона поширена), яка в культурі дає сильний елемент раціо. А в нас голосують серцем! Йдеться про дефектність українського логосу: традиційно недооцінюють раціональну компоненту, що простежується крізь усі історичні здвиги і зрушення. Українцям завжди бракувало стратегії і сформульованої програми, довіри до раціонального елементу, відчувався брак концептуалізації. Це проявляється на всіх рівнях від аморфних політичних програм до браку філософських систем: з емоціями і поривом все гаразд, а структуризуючий і аналізуючий елемент відсутній.

15.50 хв. В культурах, де раціо переважає (Франція), розвинулась есеїстика як жанр, в якому читачу пропонується насолода від стеження за рухом думки (вірш – стежимо за розвитком асоціацій і почуттів), з прихованим в ній авторським темпераментом і любов`ю до істини.

  Історія літератури: коротко про головне

11 хв. – про особисте знайомство у 90-у році і враження від знайомства з текстами; есеїстика – специфічний жанр

18 хв. Шевельов – блискучий есеїст з розвинутим обширним тезаурусом: характерні образність мови, цікава система поглядів, метафоричне мислення, «не для дітей» – для рівних, посвяченої аудиторії, поетична мова (формулами).

26 хв. Філологічна концепція Шевельова – це продовження геніальних інсайтів розстріляного та засланного до таборів українського мовознавства; про Всеволода Ганцова і Олену Курило, що безслідно зникли в 30-і рр. (вони закладали підвалини українського мовознавства).

27 хв. «Історик української культури опинився в позиції археолога, що викопує навіть не загиблі міста, а макети міст, що ніколи не були збудовані» – формула-метафора Шевельова.

27.50 хв.   – про американську формулу «метелик Бредбері»

29 хв. Шевельов мав справу з українськими метеликами Бредбері.

29.50 хв. – про теорії хаосу в соціології з початку 60-х – 70-х рр., які досліджують, куди дівається енергія спалених чернеток

30.35 хв. Оксані Забужко болить питання спалення Олександрійської бібліотеки і те, як це змінило історію людства (але це зникли відомості про давні культури, сліди їх – лишились, іррадіюють навіть на рівні невидимого).

31.30 хв. Місія Юрія Шевельова: збирав розкидані зернята культури і вирощував їх: всі разом зібрані, вони дають інший пейзаж культури ХХ століття (приклади).

37.15 хв. – історія української літератури ХХ століття – історія війни спецслужб на прикладі есеїстик Шевельова (1962, 1998, 2013 рр.)

 

39 хв. – відповіді на питання залу (записки)

 

40 хв. – Шевельов вчителями вважав Леоніда Булаховського і Андрія Білецького

41.20 хв. Аристократизм: простота, скромність, невимушеність але і внутрішня дистанція.

Покоління Шевельова – люди, яких вчили розмовляти (говорили повними складнопідрядними реченнями, які стенографісти могли легко зафіксувати).

44 хв. – радить театральну критику «Лесь Курбас і Харків», були і театральні рецензії з доби німецької окупації «Театр Лесі Українки чи Леся Українка в театрі

  Леся Українка і жіноча література XX століття

45.15 хв. – актуальна концепція інсценізації хороших літературних творів (кіно чомусь не спрацьовує)

46.30 хв. – в листуванні (книзі) багато оцінок творчості Оксани Забужко

47.15 хв. – найбільша любов Оксани Забужко в есеїстиці – Оруел (більше ніж Вірджинія Вульф)

49 хв. Київ – сформоване середньоєвропейське місто, що лишало мало простору для експерименту на початку ХХ ст.

Радить спогади Зерова та Демонтовича про Київ того часу (20-х рр.): місто було підкорене природному ландшафту (кожна вулиця в історичній частині виводила на відкритий простір неба і Дніпра).

У Харкова свого обличчя не було – гарна база розвитку авангарду та будь-якого експерименту.

50.05 хв. – про етичність публікації особистих листів

Листи – приватна власність адресата. Не етично було б не опублікувати листи постаті масштабу Шевельова.

51.10 хв. – 1998 р. – почалася нова антишевельовська кампанія

1997 рік, В.Чорновіл (газета «Час- Time») у статті «Обережно, зомбі вилазять з окопів» засвідчив зупинку дерадянізації.

53 хв. – вважає, що Стус нам ще не по зубах: має бути етична висота і почуття дистанції до його постаті

55 хв. – про вигляд Тараса Шевченка

56.20 хв. – про дві вдалі, на думку Оксани Забужко, акції під час «Євромайдану»

57.45 хв. – Оксані Забужко подобається сучасна молодь: публічне звернення до молодих (старше покоління винувате в тому, що не казали молодим всю правду)

 

3 година

 

Юрій Шевельов

Юрій Шевельов

Есе «28 днів особливої служби соціалістичній батьківщині і по тому» – останнє в книзі «Вибране листування на тлі доби: 1992-2002», передсмертна сповідь Шевельова, згадка про спробу завербувати його спецслужбами, про місяць абсурдного існування.

4.15 хв. – підсумок 3-денних розмов з залом:

Ми не вибираємо час і місце появи в світі, але можемо обирати духовних предків та спадщину, що нам близька і може нас збагатити.

6.30 хв. – Леся і Галина Тельнюк співають пісню на вірш Оксани Забужко «Рядок з автобіографії»

 

 

3.02.2014 в рамках курсу «Історія літератури в авторах і текстах», створеного освітньо-громадською організацією «Культурний проект» на території Дому освіти та культури «Майстер-клас» Оксаною Забужко була прочитана лекція «Юрій Шевельов як есеїст. Відкриття жанру, або Ще раз про елеґантність їжачка».

 

10.11.2016

 


Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован.

Підписатися на розсилку