Головна » «Юрій Шевельов як есеїст», Оксана Забужко

«Юрій Шевельов як есеїст», Оксана Забужко

 

 

 

 

Оксана Забужко про спілкування з Юрієм Шевельовим (мали мету – прокласти культурний міст між поколіннями), їх «епістолярний роман».

7 хв. – про масштабність мислителя (реалізований інтелектуал європейського формату, нарівні  Сартра, Фуко, Бурдьє);  специфічний інтелектуал – фахівець найвищого гатунку, заангажований  в творіння історії і перетворення світу навколо себе, сам є персонажем історії; з тих, що задають спосіб мислення культурним елітам на десятиліття вперед (формат Єжи Гедройца та Вацлава Гавела)

13.50 хв. – 872 позиції – неповна бібліографія

14.50 хв. – про травматичне зростання  (мав приховувати соціальне походження – з генеральської сім`ї), необхідність таїтись

18.15 хв. Есе «Четвертий Харків» – про нас сьогоднішніх: американська культура успіху – це радянський кар`єризм; тотальну атомізацію (ніхто нікому не вірить, смерть громадянського суспільства), втрату цінностей, цинізм.

19.40 хв. – про становий етос імперського служилого дворянства (Шнейдерів (батько) та Медерів (мати) – русифікованих німців), що полягав в безпорочній службі (честь, присяга, вірність сюзерену), який і успадкував Ю.В. Шевельов

26.30 хв. – про внесок вченого в мовознавство: розбив вщент імперську концепцію про існування спільної для східних слов`ян давньоруської мови; мови утворилися синтезом (аглютинацією) діалектів

 

Ознаки справжнього вченого за Юрієм Шевельовим:

  1. Знає, чого він не знає.
  2. Знає, де знайти необхідне для вирішення питання.
  3. Сам діє відповідно до своїх заяв, висловлювань (послідовно).

 

29.30 хв. Монографії «Передісторія слов’янської мови. Історична фонологія загальнослов’янської мови» – це прорив в загальній лінгвістиці;

31.31 хв. Шевельов взяв 40 базових фонем української мови і простежив їх історію від VI століття н.е.: було 5 протодіалектів, з яких сформувалися 3 східнослов`янських мови; XVI століття – початок формування української мови зі злиття двох протодіалектів; полтавський діалект ліг в основу літературної української. Все це пояснює виключність козацького міфу і ключової епохи нашого формування.

34 хв. «Кожна мова – чортячо небезпечний свідок історії народу, котрий ту мову вживає» – цитата з памфлета Шевельова.

36.20 – був воїном і лицарем істини у багатьох галузях науки,  літератури, мистецтва

37.25 хв. – про вибір дитини з «3-го Харкова» 20-х років; в той час відбувся унікальний енергетичний вибух визвольних змагань (УНР – мала ліву ідеологію), що вилилось в потужний культурний феномен (бойчуківці, авангард)

44.50 хв. – життя в Україні майже весь час відбувалось в режимі відкритих дверей чи татарської навали

46.30 хв. – ніщо не минає безслідно; Юрій Шевельов вмів розгледіти ту культуру в розвитку, вмів відстежити сліди культури українського розстріляного відродження

48 хв. – про домашнє виховання (німецькі і французькі дні в домі, домашні вчителі), мати забезпечила дітям все, крім уроків фортепіано й тенісу.

Мав розвинене естетичне чуття, опинився в осерді новаторської атмосфери і української культури на рівні світового класу (Курбас «Березіль», альманах «Вапліте», М.Хвильовий, архітектурний модерн 20-х рр. ,П.Тичина), а далі все українське отримало личку петлюрівського і було приречене Сталіним на знос.

55.30 хв. Цей час – точка морального вибору для Шевельова: виявив солідарність із гнаним та скривдженим; в паспорті вибрав написати «українець».

57.30 хв. – українську опанував в школі, мати допомогла в цьому (її улюблений вчитель в Петербургском Николаевском сиротском институте був Дмитро Яворницький)

58.20 хв. Сократичний тип навчання – навчительство живим прикладом від учителя до учня за логікою посвяти – це головна форма виживання культури.

Культура – не передача знань, це передача цінностей живим прикладом, опроміненням зрілої люблячої особистості.

 

2 година

 

Ідеології змінюються з часом, структурні цінності залишаються.

 

Книга Оксани Забужко – Юрія Шевельова «Вибране листування на тлі доби: 1992-2002» – історія дванадцяти перших років незалежності України, своєрідний літопис з коментарями.

2.09 хв. Культура пам`яті включає системну реєстрацію (в українців – вічна амнезія й безпам`ятство).

Про процес живого культуротворення.

5 хв. – в 90-х роках була спроба дерадянізувати Україну; про вісь історії і лінію переємства (і власне зобов`язання і вибір)

9 хв. – про шевельовську есеїстику, що має бути настільною книгою кожного освіченого українця, і не тільки українця

Три збірника, що Шевельов упорядкував за життя:

  1. «Не для дітей»
  2. «Друга черга»
  3. «Третя сторожа»

Про статтю історика та мислителя Івана Лисяка-Рудницького «В обороні інтелекту» – пояснює і пов`язує всі біди української історії з тим, що не встигли перейти через школу схоластики (в європейських університетах вона поширена), яка в культурі дає сильний елемент раціо. А в нас голосують серцем! Йдеться про дефектність українського логосу: традиційно недооцінюють раціональну компоненту, що простежується крізь усі історичні здвиги і зрушення. Українцям завжди бракувало стратегії і сформульованої програми, довіри до раціонального елементу, відчувався брак концептуалізації. Це проявляється на всіх рівнях від аморфних політичних програм до браку філософських систем: з емоціями і поривом все гаразд, а структуризуючий і аналізуючий елемент відсутній.

15.50 хв. В культурах, де раціо переважає (Франція), розвинулась есеїстика як жанр, в якому читачу пропонується насолода від стеження за рухом думки (вірш – стежимо за розвитком асоціацій і почуттів), з прихованим в ній авторським темпераментом і любов`ю до істини.

11 хв. – про особисте знайомство у 90-у році і враження від знайомства з текстами; есеїстика – специфічний жанр

18 хв. Шевельов – блискучий есеїст з розвинутим обширним тезаурусом: характерні образність мови, цікава система поглядів, метафоричне мислення, «не для дітей» – для рівних, посвяченої аудиторії, поетична мова (формулами).

26 хв. Філологічна концепція Шевельова – це продовження геніальних інсайтів розстріляного та засланного до таборів українського мовознавства; про Всеволода Ганцова і Олену Курило, що безслідно зникли в 30-і рр. (вони закладали підвалини українського мовознавства).

27 хв. «Історик української культури опинився в позиції археолога, що викопує навіть не загиблі міста, а макети міст, що ніколи не були збудовані» – формула-метафора Шевельова.

27.50 хв.   – про американську формулу «метелик Бредбері»

29 хв. Шевельов мав справу з українськими метеликами Бредбері.

29.50 хв. – про теорії хаосу в соціології з початку 60-х – 70-х рр., які досліджують, куди дівається енергія спалених чернеток

30.35 хв. Оксані Забужко болить питання спалення Олександрійської бібліотеки і те, як це змінило історію людства (але це зникли відомості про давні культури, сліди їх – лишились, іррадіюють навіть на рівні невидимого).

31.30 хв. Місія Юрія Шевельова: збирав розкидані зернята культури і вирощував їх: всі разом зібрані, вони дають інший пейзаж культури ХХ століття (приклади).

37.15 хв. – історія української літератури ХХ століття – історія війни спецслужб на прикладі есеїстик Шевельова (1962, 1998, 2013 рр.)

 

39 хв. – відповіді на питання залу (записки)

 

40 хв. – Шевельов вчителями вважав Леоніда Булаховського і Андрія Білецького

41.20 хв. Аристократизм: простота, скромність, невимушеність але і внутрішня дистанція.

Покоління Шевельова – люди, яких вчили розмовляти (говорили повними складнопідрядними реченнями, які стенографісти могли легко зафіксувати).

44 хв. – радить театральну критику «Лесь Курбас і Харків», були і театральні рецензії з доби німецької окупації «Театр Лесі Українки чи Леся Українка в театрі

45.15 хв. – актуальна концепція інсценізації хороших літературних творів (кіно чомусь не спрацьовує)

46.30 хв. – в листуванні (книзі) багато оцінок творчості Оксани Забужко

47.15 хв. – найбільша любов Оксани Забужко в есеїстиці – Оруел (більше ніж Вірджинія Вульф)

49 хв. Київ – сформоване середньоєвропейське місто, що лишало мало простору для експерименту на початку ХХ ст.

Радить спогади Зерова та Демонтовича про Київ того часу (20-х рр.): місто було підкорене природному ландшафту (кожна вулиця в історичній частині виводила на відкритий простір неба і Дніпра).

У Харкова свого обличчя не було – гарна база розвитку авангарду та будь-якого експерименту.

50.05 хв. – про етичність публікації особистих листів

Листи – приватна власність адресата. Не етично було б не опублікувати листи постаті масштабу Шевельова.

51.10 хв. – 1998 р. – почалася нова антишевельовська кампанія

1997 рік, В.Чорновіл (газета «Час- Time») у статті «Обережно, зомбі вилазять з окопів» засвідчив зупинку дерадянізації.

53 хв. – вважає, що Стус нам ще не по зубах: має бути етична висота і почуття дистанції до його постаті

55 хв. – про вигляд Тараса Шевченка

56.20 хв. – про дві вдалі, на думку Оксани Забужко, акції під час «Євромайдану»

57.45 хв. – Оксані Забужко подобається сучасна молодь: публічне звернення до молодих (старше покоління винувате в тому, що не казали молодим всю правду)

 

3 година

 

Юрій Шевельов

Юрій Шевельов

Есе «28 днів особливої служби соціалістичній батьківщині і по тому» – останнє в книзі «Вибране листування на тлі доби: 1992-2002», передсмертна сповідь Шевельова, згадка про спробу завербувати його спецслужбами, про місяць абсурдного існування.

4.15 хв. – підсумок 3-денних розмов з залом:

Ми не вибираємо час і місце появи в світі, але можемо обирати духовних предків та спадщину, що нам близька і може нас збагатити.

6.30 хв. – Леся і Галина Тельнюк співають пісню на вірш Оксани Забужко «Рядок з автобіографії»

 

 

3.02.2014 в рамках курсу «Історія літератури в авторах і текстах», створеного освітньо-громадською організацією «Культурний проект» на території Дому освіти та культури «Майстер-клас» Оксаною Забужко була прочитана лекція «Юрій Шевельов як есеїст. Відкриття жанру, або Ще раз про елеґантність їжачка».

 

10.11.2016

 

Коментар

1 коментар to “«Юрій Шевельов як есеїст», Оксана Забужко”

  1. Іпполіт сказав:

    Безмежно вдячний за час проведений з Оксаною Забужко і її глибоку філософську лекцію про Ю, Шевельова,Словами тяжко виразити враження від почутого і пережитого навіть після прочитання книги, Як нам не вистачає таких інтелектуалів і виступів їх на широкий загал, З Оксаною можна погодитись тільки з ти, що наша амнезія від браку освіти та справжніх учителів,

Залишити відповідь

Підписатися на розсилку